Tisk / Média

Massenetovo oratorium korunovalo podzimní festival duchovní hudby

Hudební rozhledy 01/2010

Šest koncertů během jednoho podzimního měsíce v Olomouci rámovala dvě velká díla. 16. ročník Podzimního festivalu duchovní hudby otevřely Nešpory Sergeje Rachmaninova a uzavřelo jej oratorium francouzského komponisty Julese Masseneta Máří Magdaléna. Interprety bylo kvarteto sólistů, Janáčkova filharmonie Ostrava a Český filharmonický sbor Brno se sbormistrem Petrem Fialou. Dirigentem večera byl Jaromír M. Krygel, s nímž jsem se celkem nedávno sešel v Pardubicích, a ono setkání nevysvětlitelně poznamenal nádech takřka duchovního mysteria při zahajování tamního festivalu.

Janáčkova filharmonie Ostrava hrála s porozuměním a vysokou kázní při neutuchajícím hraní po celých více než 70 minut hudby bez pauzy. A také v souladu s různorodou škálou gest dirigenta Jaromíra M. Krygela, který od klidného postoje postupně přidával pohybu a ráznosti, jinde zase až hravosti při vedení zvuku putujícího napříč orchestrem. Jindy dirigoval vysokou nad hlavou a držel fermatu vztyčenou levicí a přidal i srozumitelné gesto uznání směrem ke sboru v závěru díla. Aplaus zcela naplněného prostoru chrámu Panny Marie Sněžné byl vřelým poděkováním účinkujícím a nádherným finále 16. Podzimního festivalu duchovní hudby v Olomouci.

Rafael Brom

Zahájení festivalu le quattro stagioni

Hudební rozhledy 05/2009

Slavnostní zahajovací koncert nového Mezinárodního festivalu Le Quattro Stagioni, založeného Jaromírem M. Krygelem v Pardubicích, měl náležitou důstojnost. Zahajovací koncert provedla znamenitě připravená a odpovědně smýšlející Janáčkova filharmonie Ostrava s přitažlivým a dramaturgicky neomylně sestaveným programem. Ve stejném smyslu byl vyvolen a pozván sólista první skladby programu, Koncertu pro housle a orchestr D dur Petra Iljiče Čajkovského, houslový virtuos Pavel Šporcl.

Po přestávce koncertu zazněla famózní Fantastická symfonie francouzského bouřliváka, romantika a tvůrce pestrých orchestrálních skladeb Hectora Berlioze. Veškeré, snad i jen zamýšlené orchestrální barvy došly uplatnění – byla to velká prezentace Janáčkovy filharmonie, která souhlasně přijímala celou škálou gest dirigenta Jaromíra M. Krygela, jednou oblá a vláčná, podruhé zadržující a otevřenou dlaní svisle snižující dynamiku příslušné orchestrální skupiny, jindy zase v bouřlivých pasážích takřka velitelská, zvláště v části Pochod k popravišti. Janáčkova filharmonie přesvědčila, že jejím mistrovským kusem je právě Berliozova „Fantastická“, která se v Sukově síni Domu hudby v Pardubicích stala opravdovým gejzírem orchestrálních barev, rytmů a rozmanité nádherně propracované a odstíněné dynamiky. Byla to fantastická zvuková vlna, která prostoupila hlediště a nechala ho sdílet společné mystérium hudby.

Rafael Brom

Impozantní provedení cimarosova requiem

Festivalové listy – Podzimní festival duchovní hudby 10/2008

Dóm sv. Václava přivítal 11. října hosty z Bratislavy: Spevácky zbor Lúčnica, (um. vedoucí Elena Matušová), soubor Cappella Istropolitana, kvarteto sólistů Miriam Maťašová – soprán, Terézia Kružliaková – alt, Ľudovít Ludha – tenor a Gustáv Beláček – bas. V této interpretační konstelaci, v nastudování a uvedení dirigentem Jaromírem M. Krygelem zaznělo Requiem g moll Domenica Cimarosi. Celý výkon a rezultát by bylo možné verbálně „podat“ jedním superlativem.

Krygelův „výklad“ Cimarosovy partitury je impozantní. Nespoléhá se na dokonalost zápisu,  nesetrvává „pouze“ v plánu krásných kantilén, jde daleko hlouběji k jádru a hlavně – objevuje. Ztotožňuje se s živelností hudebního textu, nehledá v něm za každou cenu truchlivou polohu. Celému cyklu skladby dodal svěžest, švih, napětí a vroucnost osobitým pohledem.

Lýdia Dohnalová

↑ nahoru